Payoff
Campagne
Positionering
Identity
Instituut Beeld & Geluid
Hilversum
TERUG
Het uitgangspunt voor het ontwerp van het nieuwe logo zijn ‘kijken’ en ‘luisteren’. Ofwel de zintuigen oog en oor. Deze zintuigen zijn teruggebracht naar abstracte grafische vormen die zowel los als in vaste configuratie met het woordmerk gebruikt kunnen worden. De vormen worden ook gebruikt als patroon of watermerk.
Het woordmerk bestaat uit op maat gemaakte karakters die ook los van de vormen met een eigen uitstraling de afzender typeren. De verhoudingen en vormen zijn zo bedacht dat er verschillende constructies zijn te maken.
Na een selectieprocedure besloot Beeld & Geluid die nieuwe identiteit met Volta op te pakken.
We zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Na een aantal intensieve sessies ontwikkelden we samen met Beeld & Geluid een helder positionerings document en formuleerden we het dna van de merkidentiteit van dit unieke instituut. Op dit fundament ontwierp Volta een nieuwe dynamische huisstijl.
Daarnaast ontwikkelden we een nieuwe instituut-brede payoff: ’Jouw leven in beeld en geluid’. De payoff sluit aan bij verschillende doelgroepen en waarden van Beeld & Geluid.
Beeld & Geluid mag dan formeel een archief zijn maar is allesbehalve een stoffige verzamelplaats voor oude radio- en televisiefragmenten met bijhorende relikwieën. Het is een plek waar media in al z’n verschijningsvormen samenkomen. En het is een instituut waar scholieren en professionals hun kennis over media kunnen bijspijkeren en toegang hebben tot de brede groeiende mediacollectie.
Achter de iconische gevel van dit instituut bruist het al een tijd van veranderingen die plaatsvinden. De wens voor een nieuwe visuele identiteit was daarmee ook een logisch besluit.



In 2023 openen de deuren van het nieuwe Mediamuseum. In het museum ontdekken bezoekers de grote invloed van media op ons dagelijks leven. Of je nu op nieuwskanalen zit, op socials of in een online game: media zijn constant om ons heen en beïnvloeden ons en wij beïnvloeden media.
Volta werkt op dit moment samen met Marketingbureau MIX en eventbureau OOTRR aan de openingscampagne die dit najaar van start is gegaan.
René Gast (concept/regie), Thijs Dikshoorn (motiondesign) en KH Music (audiodesign) namen met Volta de promotievideo's voor hun rekening.










Animatie
Fotografie
Corporate story
Website
Corporate identity
Stand design
X
x
TERUG