Fijn dat je er bent!

We gebruiken functionele-, tracking- en analytische cookies om onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en jouw gebruikservaring te optimaliseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken accepteer je het gebruik van deze cookies. Veel plezier met het lezen van Volta Magazine.

Onze visie op de creatie van audiovisuele content

MOTION

7
6
5
4
3
2
1
8 SECONDEN

DE VOLTA AANPAK

Weliswaar wetenschappelijk veel te kort door de bocht, stipt dit bericht van Microsoft toch een trend aan in ons moderne kijkgedrag.

Uiteindelijk wordt aandacht vooral bepaald door interesse, zeker als we het hebben over de films en animaties in ons communicatie-vak.

‘Doe het goed of doe het niet’ is ons devies. En het allerbelangrijkst: denk vanuit je kijkers.

Of wij nu werken aan een korte abstracte typografische animatie of aan een complex plot met real live-video, vooraf hebben we al een goed idee welk verhaal de animatie moet vertellen.

En met welke tone-of-voice. Dat is belangrijk want in deze discipline is het van groot belang om de pre-productie goed met elkaar af te stemmen. Later ingrijpen kan immers grote gevolgen hebben. Dus de aanloop in het proces duurt verhoudingsgewijs lang bij het maken van een filmpje.

Bij Volta moet elk storyboard, zelfs zonder voice-over of tekst, kunnen worden verklaard met een rationale. Wat is het doel en wie is de doelgroep? Wat móet er blijven hangen en wat is bijvangst na het zien van filmpje? Hoe zal het filmpje worden ingezet? Hoe lang mag het zijn? Moet het zonder geluid ook gebruikt kunnen worden? Waarom kiezen we voor live-video of juist een animatie?

Van roman naar een eenakter  

Doorgaans wil een opdrachtgever teveel informatie kwijt in zijn filmpjes en animaties. Een goede rationale is dan nodig om te kunnen snijden in die inhoud. We knippen inhoud op in losse delen die later de basis voor een scene kunnen worden. De kunst van een goed storyboard is om een prettige ‘stroming’ van die opgebroken delen informatie te creëren.

In die flow kijken we goed naar de hiërarchie van beeld, beweging en geluid. Om de concentratie van kijker aan de verhaallijn te houden kijken we goed naar welk element op welk moment dominant mag zijn. De synergie van goede timing en dosering van beeld, geluid en eventueel gesproken woord maakt dat het filmpje impact heeft.

De quote blijkt na enig napluiswerk afkomstig uit een rapport van Microsoft Canada. Hierin staat dat onze aandachtspanne door het enorme media-aanbod flink is verkort. In 2010 konden wij onze aandacht nog gemiddeld 13 seconden ergens op focussen. Drie jaar later nog maar 8 seconden. Terwijl een goudvis binnen zijn glazen wereldje een concentratieboog van maar liefst 9 seconden heeft!

Omdat niet elke opdrachtgever wil of kan stunten om aandacht te krijgen, zetten wij met ons werk liever in op de kwaliteit en urgentie van de inhoud om de interesse van de kijker te wekken en vast te houden. Vervolgens vergroten we het succes door slimme timing en plaatsing. Super belangrijk: het platform waarop je het filmpje toont. Laat je het verloren gaan tussen al die aandachttrekkers op de socials van deze wereld? Of vraag je mensen met een persoonlijke mailing naar jouw website te komen en die daar in alle rust te kijken? Bedenk waar en wanneer de kijker het meest ontvankelijk voor jouw boodschap.

Trouwens, waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat mensen een video of animatie helemaal afkijken? Als de call-to-action maar niet verloren gaat. Daar gaat het om: wat wil je dat je doelgroep DOET. Er moet een duidelijk en - liefst meetbaar - doel zijn. Een filmpje-om-het-filmpje; daar doen wij niet aan. Zonde van het geld ook. ‘Doe het goed of doe het niet’ is ons devies. Lever kwaliteit, maak het belangrijk en to-the-point. En het allerbelangrijkst: denk vanuit je kijkers. Wedden dat zij dan zomaar meer dan 8 seconden geboeid blijven?

DENK VANUIT DE KIJKER >

Dergelijke analytics laten zien dat over het algemeen informatieve filmpjes inderdaad maar een paar seconden worden bekeken voor een ongeduldige wijsvinger ze weer op zwart zet. Klaar! Next! Is het ons onvermogen de aandacht wat langer aan één onderwerp te wijden, zoals Microsoft beweert? Wij denken van niet. Uiteindelijk wordt aandacht vooral bepaald door interesse, zeker als we het hebben over de films en animaties in ons communicatie-vak. Wat heb je mij te vertellen? Begrijp je mij? Hoe belangrijk is het? Boeit het? Dat laatste was natuurlijk waar het bij de stunt van Microsoft om draaide. De ‘8 seconden-regel’ werd wereldwijd voor zoete koek geslikt en was een hit. Precies het punt dat de softwaregigant wilde maken: wij van Microsoft weten hoe je aandacht krijgt én vasthoudt.

Weliswaar wetenschappelijk veel te kort door de bocht 1, stipt dit bericht van Microsoft toch een trend aan in ons moderne kijkgedrag. Slimme digital analytics vertellen ons tegenwoordig veel over de ‘aandacht’ van onze doelgroep. Zo weten wij bij Volta dat jij dit nu leest en zien we of jij op knopjes drukt voor meer informatie, of je verder scrolt, of je de filmpjes aanklikt en hoe lang het duurt voor je afhaakt. Alles keurig binnen de grenzen van de wet natuurlijk.

BOEIT HET? >

‘De aandachtspanne van de mens is inmiddels korter dan die van een goudvis.’ Zo luidt een quote die al jaren rondgaat op het internet. Hoe zit dat? Klopt het, en wat betekent dat voor ons communicatie-vak? Heeft het dan eigenlijk wel zin om belangrijke boodschappen in filmpjes (van beduidend meer dan die magische 8 seconden) te verpakken?

8 SECONDEN

Of wij nu werken aan een korte abstracte typografische animatie of aan een complex plot met real live-video, vooraf hebben we al een goed idee welk verhaal de animatie moet vertellen.

En met welke tone-of-voice. Dat is belangrijk want in deze discipline is het van groot belang om de pre-productie goed met elkaar af te stemmen. Later ingrijpen kan immers grote gevolgen hebben. Dus de aanloop in het proces duurt verhoudingsgewijs lang bij het maken van een filmpje.

Bij Volta moet elk storyboard, zelfs zonder voice-over of tekst, kunnen worden verklaard met een rationale. Wat is het doel en wie is de doelgroep? Wat móet er blijven hangen en wat is bijvangst na het zien van filmpje? Hoe zal het filmpje worden ingezet? Hoe lang mag het zijn? Moet het zonder geluid ook gebruikt kunnen worden? Waarom kiezen we voor live-video of juist een animatie?

Van roman naar een eenakter  

Doorgaans wil een opdrachtgever teveel informatie kwijt in zijn filmpjes en animaties. Een goede rationale is dan nodig om te kunnen snijden in die inhoud. We knippen inhoud op in losse delen die later de basis voor een scene kunnen worden. De kunst van een goed storyboard is om een prettige ‘stroming’ van die opgebroken delen informatie te creëren.

In die flow kijken we goed naar de hiërarchie van beeld, beweging en geluid. Om de concentratie van kijker aan de verhaallijn te houden kijken we goed naar welk element op welk moment dominant mag zijn. De synergie van goede timing en dosering van beeld, geluid en eventueel gesproken woord maakt dat het filmpje impact heeft.

DE VOLTA AANPAK

Omdat niet elke opdrachtgever wil of kan stunten om aandacht te krijgen, zetten wij met ons werk liever in op de kwaliteit en urgentie van de inhoud om de interesse van de kijker te wekken en vast te houden. Vervolgens vergroten we het succes door slimme timing en plaatsing. Super belangrijk: het platform waarop je het filmpje toont. Laat je het verloren gaan tussen al die aandachttrekkers op de socials van deze wereld? Of vraag je mensen met een persoonlijke mailing naar jouw website te komen en die daar in alle rust te kijken? Bedenk waar en wanneer de kijker het meest ontvankelijk voor jouw boodschap.

Trouwens, waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat mensen een video of animatie helemaal afkijken? Als de call-to-action maar niet verloren gaat. Daar gaat het om: wat wil je dat je doelgroep DOET. Er moet een duidelijk en - liefst meetbaar - doel zijn. Een filmpje-om-het-filmpje; daar doen wij niet aan. Zonde van het geld ook. ‘Doe het goed of doe het niet’ is ons devies. Lever kwaliteit, maak het belangrijk en to-the-point. En het allerbelangrijkst: denk vanuit je kijkers. Wedden dat zij dan zomaar meer dan 8 seconden geboeid blijven?

DENK VANUIT DE KIJKER >

Dergelijke analytics laten zien dat over het algemeen informatieve filmpjes inderdaad maar een paar seconden worden bekeken voor een ongeduldige wijsvinger ze weer op zwart zet. Klaar! Next! Is het ons onvermogen de aandacht wat langer aan één onderwerp te wijden, zoals Microsoft beweert? Wij denken van niet. Uiteindelijk wordt aandacht vooral bepaald door interesse, zeker als we het hebben over de films en animaties in ons communicatie-vak. Wat heb je mij te vertellen? Begrijp je mij? Hoe belangrijk is het? Boeit het? Dat laatste was natuurlijk waar het bij de stunt van Microsoft om draaide. De ‘8 seconden-regel’ werd wereldwijd voor zoete koek geslikt en was een hit. Precies het punt dat de softwaregigant wilde maken: wij van Microsoft weten hoe je aandacht krijgt én vasthoudt.

Weliswaar wetenschappelijk veel te kort door de bocht 1, stipt dit bericht van Microsoft toch een trend aan in ons moderne kijkgedrag. Slimme digital analytics vertellen ons tegenwoordig veel over de ‘aandacht’ van onze doelgroep. Zo weten wij bij Volta dat jij dit nu leest en zien we of jij op knopjes drukt voor meer informatie, of je verder scrolt, of je de filmpjes aanklikt en hoe lang het duurt voor je afhaakt. Alles keurig binnen de grenzen van de wet natuurlijk.

BOEIT HET? >

De quote blijkt na enig napluiswerk afkomstig uit een rapport van Microsoft Canada. Hierin staat dat onze aandachtspanne door het enorme media-aanbod flink is verkort. In 2010 konden wij onze aandacht nog gemiddeld 13 seconden ergens op focussen. Drie jaar later nog maar 8 seconden. Terwijl een goudvis binnen zijn glazen wereldje een concentratieboog van maar liefst 9 seconden heeft!